Skip to content

Onderzoek

E-mailgedragslijn bij gemeenten

Gepubliceerd op dinsdag 16 augustus 2022

In dit onderzoek is door Pricon onderzocht of Nederlandse gemeenten per e-mail goed bereikbaar zijn. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.

Hierbij zijn onder andere de eventuele belemmeringen om een eenvoudige vraag te kunnen mailen en de responstijd van gemeenten (op een per mail ingediende eenvoudige vraag) in kaart gebracht. Lees hier de volledige onderzoeksverantwoording.

 

Update 31 augustus 2022: rectificatie m.b.t. de gemeente Stede Broec

Direct naar:

Landelijke uitkomsten

Geen e-mailadres

Bij 25% van de gemeenten is geen e-mailadres aanwezig op de website. Bij deze gemeenten kun je daardoor alleen ‘per mail contact opnemen’ aan de hand van een contactformulier.

Privacy

Bij 12 % van de gemeenten kun je alleen mailen via  een contactformulier waarbij je verplicht bent om ook onnodig persoonlijke gegevens zoals adres, geboortedatum, of telefoonnummer te delen.

Geen ontvangstbevestiging

37% van de gemeenten stuurt geen ontvangstbevestiging als je een simpele vraag naar de gemeente mailt.

Volgens de e-mailgedragslijn voor overheden moeten gemeenten altijd een ontvangstbevestiging sturen bij een vraag die per e-mail binnenkomt.

Drenthe

In de provincie Drenthe hebben elf van de twaalf gemeenten (92%) een e-mailadres op hun website staan. Daarmee behalen ze het hoogste percentage van Nederland. 

Alleen de gemeente Assen vermeldt geen e-mailadres op de website. Via het contactformulier is het echter wel mogelijk om een eenvoudige vraag te stellen zonder verplicht onnodige informatie te moeten delen. Op het gebied van privacy levert dit dus geen barrières op. 

De gemeenten Aa en Hunze, Assen, De Wolden, Hoogeveen en Midden-Drenthe verstuurden geen ontvangstbevestiging. Hierdoor komt het percentage gemeenten die geen ontvangstbevestiging sturen op 42%, wat hoger is dan gemiddeld. 

Op gebied van responstijd op een eenvoudige vraag presteert de provincie Drenthe slechts iets beter dan gemiddeld in Nederland. Dit houdt in dat 25% van de gemeenten te laat antwoord. Bovendien hebben al deze gemeenten die na drie weken nog steeds niet had geantwoord. Het betreft de gemeenten Midden-Drenthe, Tynaarlo en Westerveld.

Previous slide
Next slide
Responstijden in de Provincie Drenthe:

Gelderland

In de provincie Gelderland heeft 10 van de 50 gemeenten geen e-mailadres op hun website vermeldt. Met een percentage van 22% ligt dat onder het landelijk gemiddelde van 25%.

Bij 5 van de 10 gemeenten zonder e-mailadres is het bij het contactformulier ook voor het stellen van een eenvoudige vraag verplicht om onnodige persoonlijke informatie te delen. Het gaat hierbij om Arnhem, Nijmegen, Montferland,  Rheden en Scherpenzeel. Hierdoor zijn er bij 10% van de Gelderse gemeenten mogelijk barrières op het gebied van privacy.

52% van de gemeenten in Gelderland heeft geen ontvangstbevestiging gestuurd. Dit ligt boven het landelijk gemiddelde van 37%. Het gaat o.a. om de gemeenten Aalten, Berg en Dal, Beuningen, Doetinchem, Druten, Ede, Elburg, Ermelo, Harderwijk , Heumen, Lochem, Neder-Betuwe, Nijkerk, Nijmegen, Nunspeet, Oost-Gelre, Putten, Rozendaal, Tiel, Voorst, Wageningen, West-Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen, Winterswijk, Zaltbommel. 

In Gelderland wordt er minder vaak tijdig gereageerd op een eenvoudige vraag per mail. 68% van de gemeenten heeft binnen twee werkdagen gereageerd, wat lager uitvalt dan het landelijk gemiddelde (71%).

Het percentage van gemeenten die na drie weken nog steeds niet hebben geantwoord, ligt met 12% net iets lager dan het landelijk gemiddelde van 13%. Het betreft de gemeenten Aalten, Ermelo, Nunspeet, Wijchen en West Maas en Waal.

Previous slide
Next slide
Responstijden in de Provincie Gelderland:

Gratis kostenindicatie?

Stel uw pakket samen