Skip to content

Wat te doen als u vastzit in een lift?

Van 9 tot en met 15 november 2015 organiseert het Liftinstituut “de Week van de Veilige Lift”.
Aansluitend bij de International Safety Awareness Week.
Centraal staat de vraag: Wat te doen als u vastzit in een lift?

Het advies bij een liftopsluiting is:
1) blijf rustig
2) druk op de alarmknop / bel het storingsnummer
3) bevrijd nóóit jezelf

Lees meer op: www.vastindelift.nl

Wat gebeurt er als u op de alarmknop drukt?

Als u vastzit in een lift en op de alarmknop drukt, wat gebeurt er dan precies?
De lift staat in contact met het liftbedrijf dat de lift heeft geïnstalleerd. Hier komt de inkomende melding binnen en zodra er opgenomen wordt komt er een zogenoemde “spreek-luister-verbinding” tot stand. U kan de medewerker horen en spreken, de medewerker kan u horen en tegen u spreken.

Tips van telefonisten

Interswitch helpt veel liftbedrijven bij het bewaken van de bereikbaarheid van de meldkamers. Dit houdt in dat veel oproepen van liftopsluitingen bij ons binnenkomen. Onze telefonisten hebben dus veel ervaring met het afhandelen van liftopsluitingen. Hier enkele tips van ons team:

1) Blijf rustig
Op het moment dat zo snel mogelijk zo veel mogelijk relevante informatie bekend is, kan er zo snel mogelijk actie ondernomen worden. Zo kan uw bevrijdingstijd zo kort mogelijk gemaakt worden.

Als u in paniek raakt, is de kans groot dat u de vragen van de meldkamer niet goed hoort en wellicht niet –volledig- weet te beantwoorden.

“Sommige mensen zijn zo in paniek dat ze niet eens meer weten in welke woonplaats ze zich bevinden”
-Loes, Call-Expert

2) Spreek rustig
Als u met meerdere personen in de lift vastzit: laat één iemand spreken met de meldkamer. Als er meerdere personen tegelijkertijd door elkaar spreken is het voor de meldkamer lastiger een goed beeld van de situatie te krijgen.

Als u spreekt, praat richting de speaker. Houd er rekening mee dat het kan galmen in de lift dus spreek rustig zodat u zo optimaal mogelijk verstaanbaar bent. Om u zo snel mogelijk te kunnen helpen is het belangrijk dat de meldkamer u goed kan verstaan.

“Laatst zat er een groep van 5 of 6 mensen vast die allemaal door elkaar aan het roepen waren. Gevolg was dat ik helemaal niemand kon verstaan. Ik heb ze gevraagd 1 persoon aan te wijzen om met ons te spreken, toen had ik snel alle benodigde informatie en kon ik doorgeven welke actie ik zou gaan ondernemen”
-Nadia, Call-Expert

3) Druk gerust nogmaals
Soms is er een maximale spreektijd ingesteld en verbreekt de verbinding met de meldkamer. Als dit gebeurt voordat u alles hebt door kunnen geven of heeft u nog een vraag: druk vooral nogmaals op de alarmknop zodat de meldkamer de overige gegevens kan noteren. Of uw vraag kan beantwoorden en u gerust kan stellen.

“Ik kan mij voorstellen dat in je eentje vastzitten in de lift nóg vervelender is dan met anderen. Het is prettig om dan degene te zijn tegen wie iemand af en toe kan praten en er voor te zorgen dat iemand rustiger wordt”
– Eva, Call-Expert

4) Laat het weten als het probleem is opgelost
Mocht de lift ineens toch weer werken, voordat er hulptroepen bij geweest zijn: vergeet dit niet aan de meldkamer te laten weten. Zij zijn op dat moment waarschijnlijk nog hard bezig om uw bevrijding te regelen, laat het weten als dit niet meer nodig is. Dan hebben zij hun handen vrij om andere mensen te helpen.

Wat er precies gebeurt met uw melding als u vastzit in een lift ziet u in onderstaande video:

Heeft u een vraag omtrent de diensten van Interswitch?

Laat uw gegevens achter of neem contact met ons op.

Ik heb een vraag aan Interswitch

Gratis kostenindicatie?

Stel uw pakket samen